Kuknka monella prosentilla suomalaisista on punaiset hiukset? Entä kuinka monella prosentilla on punaiset ja luonnonkiharat hiukset?

Kysytty

Kuknka monella prosentilla suomalaisista on punaiset hiukset? Entä kuinka monella prosentilla on punaiset ja luonnonkiharat hiukset?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt asiasta suomenkielistä tutkittua tietoa, mutta Eupedia-sivusto sisältää Euroopan kartan, jossa punahiuksisten osuutta on esitetty. Länsi-Suomessa esiintyvyys on korkeampaa eli n. 3-5 prosentilla väestöstä ja muualla Suomessa 1-3 prosentilla:
https://www.eupedia.com/genetics/origins_of_red_hair.shtml

Kiharien hiusten osuudesta en löytänyt tietoa.