Miten vesinokkaeläin saa ravintoa kohdussa jos se ei kerran synny napanuorassa?

Kysytty

Miten vesinokkaeläin saa ravintoa kohdussa jos se ei kerran synny napanuorassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vesinokkaeläin ei synnytä eläviä poikasia, vaan munii. Vesinokkaeläinnaaraalla on munasarjapari, joista kuitenkin vain toinen toimii.[36] Se laskee 1–3 (yleensä kaksi) pientä, nahkeaa, matelijoiden munia muistuttavaa ja pituudeltaan noin 15–18 millimetristä munaa, jotka ovat muodoltaan hieman linnunmunia pyöreämpiä.[16] Munat kehittyvät kohdussa noin 28 päivää. Munittuaan naaras käpertyy munien ympärille ja hautoo niitä 10 päivää, kun esimerkiksi kanalla muna on elimistössä vain päivän ja haudottavana 21 päivää.[36] Hautomisaika jakautuu kolmeen osaan. Aluksi alkio on ravinnonsaannin osalta riippuvainen ruskuaispussista, koska sillä ei vielä ole toimivia elimiä. Kehittyessään alkio kuluttaa pussin pois.

Katso lisää tietoa vesinokkaeläimestä Wikipediasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesinokkael%C3%A4in