Miten uusin netissä kirjan lainan?

Kysytty

Hei, miten uusin netissä kirjan lainan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen eli Helsingin, Espoon, Vantaan tai Kauniaisten kaupunginkirjaston kirjan voit uusia osoitteessa http://www.helmet.fi. Tarvitset uusimiseen kirjastokorttisi numeron ja korttiin liittyvän nelinumeroisen pin-koodin. Klikkaa pääsivun oikeassa yläreunassa olevaa kohtaa ”Omat tietoni”. Esiin avautuu kirjautumissivu, johon täytyy laittaa kirjastokortin numero ja pin-koodi ja klikata sitten ”jatka”.

Seuraavaksi aukeavan sivun alareunassa löytyy lista lainoistasi. Laita vain rasti niiden lainojen kohdalle, jotka haluat uusia, ja klikkaa aivan sivun alareunasta kohtaa ”Uusi merkityt lainat”. Seuraavalta sivulta uusinta täytyy vielä vahvistaa klikkaamalla ”Kyllä”. Vaihtoehtoisesti jos haluat uusia kaikki lainasi, sinun ei tarvitse laittaa lainoihin rasti vaan voit klikata suoraan alareunasta painiketta ”Uusi kaikki lainat”. Uusimisen jälkeen lainan kohdelle ilmestyy uusi eräpäivä. Tai jos lainaa ei voi uusia esimerkiksi teoksessa olevan varauksen vuoksi, järjestelmä ilmoittaa myös sen.

Pin-koodin saa tarvittaessa mistä tahansa HelMet-kirjastosta esittämällä kirjastokortin ja kuvallisen henkilöllisyystodistuksen.