Miten toimin, kun sain eräpäivämuistutuksen kirjasta, jonka palautin Töölön kirjastoon 3.7. (samalla kun lainasin kaksi uutta kirjaa)? Ilmeisesti palautuksessa…

Kysytty

Miten toimin, kun sain eräpäivämuistutuksen kirjasta, jonka palautin Töölön kirjastoon 3.7. (samalla kun lainasin kaksi uutta kirjaa)? Ilmeisesti palautuksessa kävi niin, ettei kirjaa rekisteröity.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eräpäivämuistutukset saattavat tulla hiukan eri tahtiin kuin palautukset rekisteröidään eli aivan sataprosenttinen tosiaikaisuus ei näissä asioissa toteudu. Jos vielä arkiviikon alettuakin näyttää siltä, että laina on palauttamatta, silloin on todennäköisesti tapahtunut jokin tekninen virhe. Niitä toki aina silloin tällöin sattuu; piippaus kuuluu mutta mitään ei tapahtunutkaan.

Järjestelmä kuitenkin toimii niin, että jos saman niteen lainaa joku muu, tieto edellisestä lainauksesta katoaa. Jos nide ei lähde lainaan, se löytyy kirjaston hyllystä. Kannattaa soittaa alkuviikosta Töölön kirjastoon, jos omista tiedoista näkee, ettei palautus ole vieläkään rekisteröitynyt. Kun henkilökunta löytää niteen hyllystä, se on helppo palauttaa uudelleen.

Heikki Poroila