Miten tavutetaan sana antikvariaatti?

Kysytty

Miten tavutetaan sana antikvariaatti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antikvariaatti-sana voidaan katsoa kuuluvan ns. vierassanoihin. Tulkitsen, että tässä sanassa yhdysosien raja on hämärtynyt. Silloin hyväksytään kahtalainen tavutus:

joko an-ti-kva-ri-aat-ti tai an-tik-va-ri-aat-ti

Jos yhdysosat olisivat selvästi tunnistettavissa, tavunraja kulkisi näiden yhdysosien välissä.

LÄHDE: Pirkko Leino: Pilkulleen! : opas välimerkkien käyttöön. 2006, s. 134.