Miten saan auki *.dat- loppuiset failit. Ne ovat ilmeisesti pakattuja kuten zipatut failit. Tässä tapauksessa se sisältää AutoCad- kuvia ja on lähetetty…

Kysytty

Miten saan auki *.dat- loppuiset failit.
Ne ovat ilmeisesti pakattuja kuten zipatut failit. Tässä tapauksessa se sisältää AutoCad- kuvia ja on lähetetty sähköpostilla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä tapauksessa tiedostomuoto ei kerro mitään itse tiedostosta. Todennäköisesti käytetty sähköpostiohjelma muuttaa sille itselleen tuntemattomat tiedostomuodot .dat päätteisiksi. Voiko liitetiedoston avata suoraan sähköpostiohjelmasta valitsemalla käytettävä ohjelma (winzip, autocad)?

Jos tiedät että tiedosto on pakattu voit avata sen winzip ohjelmaan ja purkaa sen ihan normaaliin tapaan. Mikäli et omista kyseistä ohjelmaa, sen saa haettua internetistä osoitteesta www.winzip.com . Mikäli tiedosto ei ole pakattu voi sen yrittää avata suoraan AutoCadissä. Jos tiedosto ei aukea suoraan, voi tiedosto päätteen yrittää muuttaa manuaalisesti käyttöjärjestelmässä AutoCad-muotoon. AutoCadin kotisivut löytyvät osoitteesta www.autocad.com .

Jos nämä toimet ei auta, kannattaa lukea sähköpostipalvelun ohjeet ja kysyä tiedoston lähettäjältä tarkat tiedot tiedostosta.