Mitä maksoi Ilta-Sanomat vuonna 1986? Näkeekö jostain lehtien hintojen muutokset?

Kysytty

Mitä maksoi Ilta-Sanomat vuonna 1986? Näkeekö jostain lehtien hintojen muutokset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilta-Sanomien irtonumero maksoi v 1986 maanantaista perjantaihin 3 markkaa ja
lauantaisin 4 markkaa.

Lehtien hintojen muutoksia koskevaa tietoa en löytänyt. Tilastokeskuksen Kuluttajahintaindeksiä varten kerätään tosin sanomalehtien tilaus- ja irtonumerohintoja mutta lehtikohtaisia hintatietoja ei julkaista vaan tiedot julkaistaan ainoastaan indeksimuodossa tietokantaulukoissa. Alla olevasta linkistä pääsee Tilastokeskuksen sanomalehtiä koskevaan hintatietoindeksiin,
jossa voi vertailla hintatietoindeksiä vuodesta 2005 eteenpäin.
http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__hin__khi/?tableli…

Ilta-Sanomien historiasta kertovasta kirjasta "Uutisia, historiaa ja puheenaiheita,
Ilta-Sanomat 75 v." (2007) löytyi lisäksi sivuilta 13-14 tieto, että ensimmäinen
Ilta-Sanomat maksoi 1 markkaa ilmestyessään 29.2.1932. Rahan arvon muutosten vuoksi
hintaa ei kuitenkaan voi suoraan verrata myöhempiin irtonumerohintoihin.