Miten peruskoulut nimettiin Neuvostoliitossa 1970-luvulla?

Kysytty

Miten peruskoulut nimettiin Neuvostoliitossa 1970-luvulla?

Vastaus

Vastattu

Tutkimani neuvostokouluja käsittelevät kirjalliset lähteet keskittyivät etupäässä koulutusjärjestelmän kuvaamiseen eivätkä ne varsinaisesti puuttuneet koulujen nimeämiseen. Satunnaisten vastaani tulleiden esimerkkien perusteella kuitenkin arvelisin, että koulujen nimet ovat olleet tyyppiä "Oppikoulu numero 1".

Neuvostoliittolainen koulutusjärjestelmä ei sinänsä paljon poikennut nyky-Venäjän vastaavasta. Peruskoulu oli kymmenvuotinen yhtenäiskoulu. Alaluokilla opetuksesta vastasivat pääasiassa luokanopettajat, mutta neljänneltä lähtien siirryttiin aineopettajajärjestelmään. Kahdeksannen luokan lopussa kaikki suorittivat pääsytutkinnon, minkä jälkeen osa oppilaista siirtyi erilaisiin ammattioppilaitoksiin, osa jatkoi kaksivuotisessa "lukiossa". Lukion jälkeen oli mahdollista pyrkiä suoraan korkeakouluihin tai keskiasteen oppilaitoksiin. 70-luvulla lähes kaikki suorittivat peruskoulun kymmenen vuoden oppimäärän.

Erkki Pennanen, Naapurin maailma
Juho Mäkelä, Näin naapurimaata
Pauliina Savola, Venäjän koulutusjärjestelmä

0 ääntä

Kommentit

Neuvosto-Virossakin koulut numeroitiin paikkakunnittain.