Miten on syntynyt sanonta:Maassa maan tavalla.

Kysytty

Miten on syntynyt sanonta:Maassa maan tavalla.

Vastaus

Vastattu

Outi Lauhakankaan Svengaa kuin hirvi : sanontojen kootut selitykset kertoo Maassa maan tavalla -sanonnasta seuraavaa: "Sananlasku neuvoo sopeutumaan kussain maassa maan tapoihin. Meillä sanotaan 'Maassa maan tavalla tai maasta pois'. Japanissakin neuvotaan toimimaan 'kylään tullessa, kuten kylässä toimitaan'. Englanniksi asia ilmaistaan epäsuoremmin So many countries, so many customs eli 'niin monta tapaa kuin maata'." Fraasin alkuperää Lauhakangas ei kuitenkaan selvitä.

Maan tapoihin sopeutumista käsittelevän sanonnan juuria voisi ehkä lähteä etsimään 300-luvun lopun Milanosta ja tarinasta, jonka päähenkilöinä ovat pyhä Monica, tämän poika pyhä Augustinus ja pyhä Ambrosius Milanolainen. Ensin mainittujen kerrotaan tiedustelleen Ambrosiukselta neuvoa paaston viettämisestä: "Roomassa paastotaan lauantaina, mutta Milanossa ei. Kumpaa tapaa meidän tulisi noudattaa?" Tähän Ambrosius vastasi: "Kun olen Milanossa, teen niin kuin Milanossa tehdään, mutta kun menen Roomaan, teen niin kuin Roomassa." Tähän pyhän Ambrosiuksen lausahdukseen pohjautuu englanninkielinen sanonta When in Rome, do as the Romans do ("Roomassa Rooman tavalla"). (Brewer's dictionary of phrase & fable)

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Uskonpuhdistusajan toteamus: - Cuius regio, eius religio.
Suunnilleen ettähallitsija päättää alueensa uskonnosta.