Miten on mahdolllista, että Carlos Ruiz Zafon kirjan "Marina" eräpäivä on vasta syyskuussa. Kappaleita on vain 1, eli kovin on pitkä laina-aika.

Kysytty

Miten on mahdolllista, että Carlos Ruiz Zafon kirjan "Marina" eräpäivä on vasta syyskuussa. Kappaleita on vain 1, eli kovin on pitkä laina-aika.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Selitys pitkälle laina-ajalle on tässä:
Helsingin kaupunginkirjasto toimii yleisten kirjastojen keskuskirjastona ja siihen tehtävään sisältyy mm. Monikielisen kirjaston palvelut eri kirjastoille. Lähetämme täältä eri puolille Suomea ns. siirtokokoelmia sellaisilla kielillä, jotka Suomen oloissa ovat harvinaisia. Siis esim. arabia, thai, turkki, sorani, somali, vietnam, burma, kiina, kroatia, serbia, bulgaria, hollanti, portugali, espanja, liettua, puola jne. Kirjastot tilaavat näitä omien asiakkaidensa tarpeiden mukaan ja me kokoamme tilauksen perusteella kokoelman, jossa yhtä kieltä on esim. 5-60 kpl, riippuen tietysti tarjonnasta eli mitä meillä on saatavissa. Pienillä kirjastoilla ei ole mahdollisuuksia hankkia omiin kokoelmiinsa riittävän kattavia kokoelmia näillä harvinaisilla kielillä ja niinpä maahanmuuttajien palveluja on tältäkin osin keskitetty hiukan suurempaan yksikköön. Näillä kokoelmilla on normaalia pitempi laina-aika, 3-6 kuukautta.