Minua kiinnostaisi tietää, onko jossain olemassa yleistä kaukolainahinnastoa, josta selviäisi eri kirjastoista kaukolainoja tehdessä syntyvä kokonaissumma? Kun…

Kysytty

Minua kiinnostaisi tietää, onko jossain olemassa yleistä kaukolainahinnastoa, josta selviäisi eri kirjastoista kaukolainoja tehdessä syntyvä kokonaissumma? Kun se kuulemma "riippuu mistä tilaa". Paikallinen kirjasto ottaa tietyn euromäärän, mutta olisi hyvä tietää, jos hakutuloksia löytyy useista kirjastoista, mistä kaukolaina kannattaa tehdä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaukolainojen hinnoista ei ole keskitettyä koostetta.

Yleensä kirjastojen omilta kotisivuilta löytyy hinnasto, jossa on kyseisen kirjaston oma kaukolainamaksu ja sitten maksut määräytyvät sen mukaan, mistä aineisto tilataan eli mitä aineiston lähettävä kirjasto veloittaa.

Voit tarkistaa käyttämäsi kirjaston kotisivuilta kyseisen kirjaston kaukolainatilausmaksut. Mikkelin kaupunginkirjasto - Etelä-Savon maakuntakirjaston maksut näet linkistä http://webdom.mikkeli.fi/kirjasto.nsf/kaukolainatilaus

Eri lait ja asetukset määräävät kaukopalvelumaksuista: Maakuntakirjastot, Varastokirjasto ja Eduskunnan kirjasto eivät peri lähettämästään kaukolainasta maksua, silloin maksetaan vain tilaavan kirjaston maksu.

Ohjeissa ei pystytä yksilöimään tarkasti tieteellisten eli yliopisto- ja erikoiskirjastojen maksuja, koska kullakin näistä on omat hinnastonsa, jotka näkyvät kyseisen kirjaston kotisivuilta.