Miten löytyy netistä Suomen Laki?

Kysytty

Miten löytyy netistä Suomen Laki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osoitteessa http://finlex.edita.fi on Valtion säädöstietopankki, joka on ilmainen palvelu. Se sisältää lait (pääsääntöisesti vuodesta 1987), mutta hieman hankalassa muodossa.

Yritän selittää asian esimerkin avulla. Oletetaan, että tarvitset kirjanpitolain. Avaa Säädöstietopankki ja edelleen linkki "Lainsäädäntö". Ruudulle tulee sivu, jolla on hakulomake. Kirjoita hakulomakkeeseen "kirjanpitolaki" ja käynnistä haku. (Tietopankin opasteista saat lisää ohjeita haun tekemiseen.)

Saat tulokseksi listan, jossa on lueteltu nykyinen kirjanpitolaki ja sen edeltäjät. Jokaisen lain nimen edessä on pieni kortiston kuva. Näpäytä uusimman eli voimassa olevan kirjanpitolain kohdalla olevaa kortiston kuvaa. Saat ruudulle lain VIITEKORTIN. Kortissa on ylimpänä pieni kirjan kuva. Se on linkki lain alkuperäiseen tekstiin. Alempana on listattu muutokset, jotka lakiin on tehty myöhemmin. Jokaisen muutoksen kohdalla on kirjan kuva, jota näpäyttämällä saa esiin tämän muutoksen tekstin. Toisin sanoen löydät Säädöstietopankista lain alkuperäisen tekstin ja lakiin myöhemmin tehdyt muutokset. Sen sijaan et tällä hetkellä saa Säädöstietopankista lakeja valmiiksi ajantasaisina (mahdollisesti asia muuttuu myöhemmin). Maksullinen Suomen laki löytyy osoitteesta www.kauppakaari.fi.