Kysyisin, mistä löytyy osoite asiaan: moottoriajoneuvoverolaki, ja sen yhdeksäs pykälä. Hakupalvelusta www.fi, sitä ei löytynyt. Kouluasia.

Kysytty

Kysyisin, mistä löytyy osoite asiaan: moottoriajoneuvoverolaki, ja sen yhdeksäs pykälä. Hakupalvelusta www.fi, sitä ei löytynyt. Kouluasia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Moottoriajoneuvoverolain löydät osoitteesta hhttp://www.finlex.fi/ .Valitse etusivulta Lainsäädäntö. Laki
annettiin jo 30.12.1966 ja sen numero on 722. Tämän jälkeen lakiin on tehty useita muutoksia ja haluat
varmaankin laista tällä hetkellä voimassa olevan muodon. Viimeisimmät yhdeksättä pykälää koskevat
muutokset ovat 522/1994 ja 1538/1995, joten sinun kannattaa hakea nämä lait finlexistä.

Voit käyttää myös painettuja lähteitä eli kyseisien vuosien Suomen säädöskokoelmia, jotka ovat ainoita
virallisia lähteitä lakeihin ja asetuksiin. Verolait 2001 -julkaisussa on moottoriajoneuvoverolaki niin että
siinä on huomioitu lakiin tulleet muutokset.

Moottoriajoneuvoverolain (Laki moottoriajoneuvoverosta 30.12.1966/722) yhdeksäs pykälä kuuluu näin:
9 §. (V:1.7.1994 , A:28.6.1994, Sk:522/1994) Verohallitus voi erityisistä syistä hakemuksesta myöntää
määräämillään ehdoilla vapautuksen suoritetun tai suoritettavan varsinaisen ajoneuvoveron, viivästysko
ron, jäämämaksun tai lykkäyksen vuoksi maksettavan koron suorittamisesta.

2 mom. on kumottu L:lla (V:1.1.1996 , A:18.12.1995, Sk:1538/1995.)

Valtiovarainministeriö voi ottaa 1 momentissa tarkoitetun periaatteellisesti tärkeän asian ratkaistavakseen.

Verohallitus voi erityisistä syistä hakemuksesta myöntää lykkäystä varsinaisen ajoneuvoveron suorittami
seen. Lykkäys myönnetään valtiovarainministeriön määräämin ehdoin. Valtiovarainministeriö voi ottaa
lykkäysasian ratkaistavakseen. Ministeriö määrää tällöin lykkäysehdot antamassaan päätöksessä.

Tämän pykälän nojalla annettuun päätökseen ei saa valittamalla hakea muutosta.