Otsikko
Miten löydän uusien keskisuomalaisten kirjailijoiden nimiä?

Kysytty

Miten löydän "uusien" nuorten tai ikääntyneiden keskisuomalaisten kirjailijoiden nimiä ja joiden teos on tänä tai viime vuonna julkaistu? Kiitos!

Vastaus

Vastattu

En oikein usko, että aloittelevia kirjailijoita pystyy löytämään keskisuomalaisuuden perusteella kovin kattavasti ja helposti. Joitakin konsteja voi kuitenkin koettaa.

Kirjasampoon osoitteeseen https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au8af36fac-046a-471d-b047-c23afce032b9 on listattu pitkä lista keskisuomalaisia kirjailijoita, mutta siellä on paljon jo laajan tuotannon tehneitä ja jo kuolleitakin kirjailijoita. Lähinnä listaa voisi käydä läpi ja vaikka Googlella etsimällä katsoa, ketkä ovat tuoreempia kirjailijoita. Lista ei ole kuitenkaan välttämättä mitenkään kattava eikä ehkä sisällä kaikkia kirjailijoita.

Toinen vaihtoehto olisi etsiä esikoiskirjailijoita ja selvittää, missä he asuvat. Helmetiin on luetteloitu tieto siitä, onko kirja esikoisteos. Osoitteesta https://luettelo.helmet.fi/search*fin/X löytyvän perinteisen Helmetin tarkennetulla haulla saat listan esikoisteoksista, kun valitset pudotusvalikosta ”Asiasana” ja kirjoitat hakukenttään ”esikoisteokset”, rajaat halutessasi kieleksi ”suomi” (jos haluat vain suomeksi kirjoitettuja teoksia), aineistoksi ”Kirja” ja vielä lopusta valitset kohdasta ”Hae ja järjestä” kohdan ”Lajittelu julkaisuajan mukaan”. Kun painat ”Jatka” pitäisi tulla listaa tekijöiden esikoisteoksista, joista voit poimia kirjailijoiden nimiä. Esimerkiksi Googlella voi koettaa etsiä tietoa, mikä on kunkin kirjailijan kotipaikka.