Miten laajalla alueella Suomen ensimmäinen radiolähetys 1923 kuului?

Kysytty

Miten laajalla alueella Suomen ensimmäinen radiolähetys 1923 kuului?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen ensimmäisinä yleisradiolähetyksinä pidettyjen Arvi Hauvosen alkukesällä 1923 Kuljussa tekemien ensimmäisten kokeilujen kuuluvuudesta en löytänyt aivan täsmällisiä tietoja. "Lähettimessä oli tavallinen Philipsin 2,5 watin vastaanotinputki ZI ja virtalähteenä muutama kymmenen taskulampunparistoa." Hauvosen kokeitten kuuntelijoina oli "eräitä insinöörejä ja maistereita Tampereella", joten Hauvosen lähetykset ovat kuuluneet ainakin kymmenen kilometrin päähän. Myöhemmin kesällä Hauvosen lähetysasema siirrettiin Tampereelle ja lähetystehoa lisättiin pariinkin otteeseen. Kun putkitehoa oli korotettu 10 wattiin Hauvosen gramofoonilähetyksiä "saatettiin kuulla sangen hyvin kaikkialla kaupungissa". Marraskuussa aloitettiin säännölliset lähetykset 20 watin teholla. Tässä vaiheessa asemaa voitiin kuunnella kide- ja putkivastaanottimilla koko kaupungin alueella ja putkikoneilla jonkin matkaa kaupungin ulkopuolellakin.

"Aseman energia on 20 vattia eli tavallisen luvan kaksinnus ja kuuluu asema, tamperelaisten ilmoituksen mukaan 60-75 km päähän. Konsertteja välitetään keskiviikkoisin, perjantaisin ja lauantaisin klo 7-9 ja sunnuntaisin 6-8 illalla n. 300 m:n aaltopituudella. Olisi mielenkiintoista tietää, onko kukaan Helsingissä kuullut tätä ainutlaatuista asemaamme." (Suomen kuvalehti, 9/1924)

Lähteet:

Alussa oli kipinä : Suomen Radioamatööriliiton 75-vuotiselta taipaleelta

Yrjö Raevuori, Tampereen radio : kymmenvuotisvaiheet

Suomen kuvalehti 9/1924

Ville Zilliacus, Radio ennen yleisradiota