Miten kirjoitetaan nimi Justus kiinaksi?

Kysytty

Miten kirjoitetaan nimi Justus kiinaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimien kääntämisestä kiinaksi on kysytty usein ennenkin. Löydät aiempia vastauksia klikkaamalla palvelun arkisto-linkkiä, ja kirjoittamalla hakulaatikkoon 'kiinan kieli'.

Kiinan kielessä ei ole aakkosia, joille nimiä voisi suoraan kääntää. Kiinalaiset kirjoitusmerkit edustavat puhutun kielen tavuja ja jokaisella merkillä on myös oma merkityksensä. Lisäksi samalla tavalla äännettäviä merkkejä on paljon, ja yksi merkki voidaan ääntää useammalla eri tavalla.

Internetistä löytyy joitakin englanninkielisiä sivustoja, joissa tarjotaan kiinalaisia käännöksiä länsimaisille nimille, esimerkiksi http://chineseculture.about.com/library/name/blname.htm. Osoitteesta http://chineseculture.about.com/library/name/male/blna_justus.htm löytyy yksi tapa kirjoittaa Justus kiinaksi. Kannattaa muistaa, että kirjoitusmerkkien valintaan on vaikuttanut se, kuinka kääntäjä on olettanut Justus-sanan ääntyvän.

Hyvä on huomioida myös se, että koska jokaisella kirjoitusmerkillä on jokin merkitys (tai useampia), myös tuo nettilinkissä tarjottu kirjoituasu tarkoittaa jotakin. Luotettavan käännöksen saamiseksi asiaa olisi hyvä kysyä kiinaa äidinkielenään puhuvalta henkilöltä.