Miten kirjastot käsittelevät aineistot syöpäläisiä vastaan? Kokoelmien suojeleminen vaikuttaa haastavalta, jos esim. lainaajalta voi tarttua jotain…

Kysytty

Miten kirjastot käsittelevät aineistot syöpäläisiä vastaan? Kokoelmien suojeleminen vaikuttaa haastavalta, jos esim. lainaajalta voi tarttua jotain tuhohyönteisiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakaan Helsingin kaupunginkirjasto ei käsittele aineistoa syöpäläisten varalta. Suojakseen kirjat saavat muovituksen, mutta sen tarkoitus on lähinnä suojata kirjaa kulumiselta ja likaantumiselta. Likaiset ja kastuneet kirjat poistetaan kokoelmasta. Puhtaat ja kuivat kirjat tuskin kovin houkuttelevat hyönteisiä. Kirjastossa ei nähdä tuhohyönteisiä kovin mainittavana vaarana.