Miten helpoiten voisin tarjota (useille kirjastoille) omakustanteisia kirjoja hankittavaksi. Kyseessä ovat laajat sukukirjat, joiden tilaamista kirjastoihin on…

Kysytty

Miten helpoiten voisin tarjota (useille kirjastoille) omakustanteisia kirjoja hankittavaksi. Kyseessä ovat laajat sukukirjat, joiden tilaamista kirjastoihin on toivottu - lähinnä Itä-Suomeen. Kirjoissa on sukutaulujen lisäksi paljon kuvia ja historiatietoja. Mitenkäs yliopistojen kirjastot, niissäkin näyttää sukukirjoja olevan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Omaa vaivaa säästää eniten tarjoamalla kirjoja BTJ Finlandin listoille, joita varsinkin yleiset kirjastot käyttävät. Sitä kautta tavoittaa useimmat Suomen yleisistä kirjastoista. Tieteellisiä kirjastoja on niin vähän, että niihin voinee olla suoraankin yhteydessä (Joensuu, Kuopio). Kirjastojen yhteystiedot löytyvät kätevästi täältä.

On toki aina mahdollista lähettää kirjastoille mainospostia, joka hyvin tehtynä voi olla myös tuloksekas tapa. Vaivaa siinä tietysti joutuu näkemään suhteellisen paljon, eikä kustannuksilta välty. Myöskään BTJ Finlandin kautta kirjoja välittävä joutuu hyväksymään sen, että tuloja ei juuri kerry.

Kirjastot.fi tarjoaa myös keskustelupalstan Pienkustantajien uutuuksia. Sinne kirjoittaminen edellyttää rekisteröitymistä, mutta muuten mainostaminen on helppoa ja maksutonta. Jotkut valintoja tekevät seuraavat tätä palstaa, mutta eivät tietenkään kaikki.

Heikki Poroila