Mikä kustantamo on "Lyhyttavara", kun en löydä mitään tietoa kustantamosta, en edes verkkosivuja. Kustantavatko he siis oikeasti teoksia vai onko se…

Kysytty

Mikä kustantamo on "Lyhyttavara", kun en löydä mitään tietoa kustantamosta, en edes verkkosivuja. Kustantavatko he siis oikeasti teoksia vai onko se jonkinlainen omakustanteiden julkaisija?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lyhyttavara-kustantamon verkkosivuja en onnistunut löytämään, mutta Lyhyttavara-nimisen Facebook-sivun kuvauksessa sanotaan seuraavaa: "Lyhyttavaroita ovat esimerkiksi neulat, napit, halvat korut ja laukut. Me julkaisemme runoutta." Instagramissa Lyhyttavara-nimistä tiliä pitää runoilija Karri Kokko, ja Outi Ojan artikkelissa Kun Pegasos ryhtyi käymään vieraissa (Muuttuva tekijä: kirjoituksia tekijänoikeudesta ja taiteesta, Helsingin yliopisto 2020) kerrotaan näin: "Karri Kokko’s Next Work (2009) puolestaan syntyi Kokon aloitteesta neljän muun kirjoittajan kirjoittamana. Teostaan varten Kokko etsi leikkimielisesti Lyhyttavaraliike-nimisessä runousblogissaan kirjoittajia seuraavalle kaunokirjalliselle teokselleen."

Vaikuttaa siis siltä, että Lyhyttavara olisi Karri Kokon pienkustantamo, joka julkaisee muidenkin runoilijoiden teoksia.

Lyhyttavara Facebookissa:
https://www.facebook.com/lyhyttavara?locale=fi_FI

Outi Ojan artikkeli:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/320853/MuuttuvaTekija_…