Miten firmat voivat ottaa käyttöönsä sukunimen johon heillä ei ole osaa eikä arpaa? Eivätkö sukunimet ole tässä mielessä suojattuja?

Kysytty

Miten firmat voivat ottaa käyttöönsä sukunimen johon heillä ei ole osaa eikä arpaa? Eivätkö sukunimet ole tässä mielessä suojattuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toiminimilaissa 128/1979 säädetään yritysten toiminimistä.

Toiminimilain 10§ 2. kohdassa sanotaan:
"Toiminimessä ei saa ilman asianmukaista suostumusta olla:
...
2) mitään sellaista, joka voidaan käsittää toisen sukunimeksi, taiteilijanimeksi tai vastaavanlaiseksi nimeksi, ellei nimi ilmeisesti tarkoita kauan sitten kuollutta henkilöä, eikä myöskään mitään sellaista, joka voidaan käsittää säätiön tai yhdistyksen tai muun sellaisen yhteisön nimeksi;"

Patentti- ja rekisterihallitus hallinnoi kaupparekisteriä, joka on virallinen ja julkinen rekisteri yrityksistä. Toiminimilain 128/1979 2§ 2.momentissa sanotaan:

"Toiminimi voidaan merkitä kaupparekisteriin, jos se on tämän lain mukainen ja selvästi erottuu rekisterissä ennestään olevista toiminimistä."

Laki on Finlex-palvelussa osoitteessa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790128