Miten aikakautensa ihmiset vastaanottivat Shelleyn Frankensteinin, minkälaista keskustelua se herätti, oliko se ensimmäinen kauhuromaani?

Kysytty

Miten aikakautensa ihmiset vastaanottivat Shelleyn Frankensteinin, minkälaista keskustelua se herätti, oliko se ensimmäinen kauhuromaani?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mary Shelleystä löytyy kyllä runsaasti tietoa, mutta ei valitettavasti suomeksi. Internet on tässä tapauksessa käyttökelponen. Kirjoittamalla hakutermiksi Shelley Mary saat linkkejä liiankin kanssa. Ohessa pari hyvää sivua, joilta löydät vastauksia kysymyksiisi:
http://www.desert-fairy.com/maryshel.shtml
ja http://dir.yahoo.com/Arts/Humanities/Literature/Genres/Literary_Fiction….

Shelleyn englanninkielisen elämäkerran on kirjoittanut Muriel Spark. Jos sitä ei löydy kotikirjastostasi, voit tarvittaessa kaukolainata sen.

Aikakauslehtiartikkeleita löytyy suomeksikin, lähinnä Frankenstein -elokuvasta. Esimerkiksi: Peltonen: Mary Shelleyn Frankenstein - Aikakone : Ursan Science Fiction-klubin julkaisu. Tähtitieteellinen yhdistys Ursa. ISSN 0358-6685. 1994-95 : 1-2.