Mitähän V. A. Koskimies tarkoitti sanoittamassaan laulussä (Kymmenen virran maa, 4. säkeistö) sanalla vilppaudella?

Kysytty

Mitähän V. A. Koskimies tarkoitti sanoittamassaan laulussä (Kymmenen virran maa, 4. säkeistö) sanalla vilppaudella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan vilpas tarkoittaa 'vilkasta, ketterää, vikkelää'.

Kymmenen virran maa -laulun teksti on peräisin A. V. Forsmanin (myöhemmin Koskimies) vuonna 1899 kirjoittaman kolmiosaisen runoelman keskimmäisestä osasta, jossa on kaikkiaan kolmetoista säkeistöä. Itsenäisenä Kymmenen virran maa -nimisenä runona hän julkaisi sen 1905 toimittamassaan valikoimassa Kokoelma suomalaista runoutta koulua ja kotia varten.

Oskar Merikanto käytti säveltämässään laulussa Koskimiehen runosta sen ensimmäisen, kolmannen, seitsemännen ja viimeisen säkeistön. Kokonaisuudessaan kolmiosainen Kainuulle-runoelma ilmestyi painettuna vasta vuonna 1926 kokoelmassa Vuosien varrelta, osittain uudelleen runoiltuna. Tässä Nykyisyys-nimisen toisen osan viimeisessä säkeistössä "voiman ja vilppauden kotimaa" on vaihtunut "tarmon ja rohkeuden kotimaaksi".

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/vilpas

0 ääntä

Kommentit

Vilpas-adjektiivin johdokset vilppaasti ja vilppaus sekä selitys 'vilkas, ketterä, vikkelä' olivat jo Nykysuomen sanakirjassa 1961 ja Suomen kielen perussanakirjassa 1994. Esimerkeissä mm. sananlasku "Ei vilppaan niittäjän päälle sada". (Vrt. johdostyyppi rikas : rikkaan : rikkaus.)
https://kaino.kotus.fi/ns/Nykysuomen_sanakirja_6_Ts-O.pdf

Etymologisessa sanakirjassa: nopea, vilkas, virkeä, ripeä
https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja/?p=article&etym_id=E…

Kymmenen virran maa opittiin koulussa Perä-Pohjolan (nyk. Etelä-Lapin) maakuntalauluna. Mukana oli aina sekin säkeistö, jossa kymmenestä virrasta eli vuolaasta joesta mainittiin ainakin Kemi-, Tornion-, Ounasjoki. Juhlissa, joiden päätteeksi Maamme-laulu olisi ollut turhan virallinen, laulettiin lopuksi oma maakuntalaulu.
https://www.lapinliitto.fi/tietoa/maakuntatunnukset/maakuntalaulu/