Mitähän nimet Fanni ja Aurora tarkoittaa? Onko nimillä jotain historiaa? Kiitos jo etukäteen.

Kysytty

Mitähän nimet Fanni ja Aurora tarkoittaa? Onko nimillä jotain historiaa? Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fanni on Suomessa rinnakkainen kirjoitusasu nimelle Fanny, joka on alkuaan Franciscan englantilainen hellittelynimi. Miehennimestä Franciscus johdettu Fransisca (Suomessa myös muodossa Fransiska) merkitsee 'ranskatarta'. - Karjalassa Fanni on ollut lyhentymä 'Jumalan soihtua' merkitsevästä Teofanosta eli Theofaniasta. Kirjoitusasu Fanni on aina ollut Fannya harvinaisempi. Fanny on ollut suosittu etenkin ruotsinkielisten tyttöjen nimenä, ensin 1800- ja 1900-luvun vaihteen tienoilla ja uudelleen 2000-luvun alussa.

Aurora on kreikkalaista alkuperää oleva nimi, joka merkitsee 'aamuruskoa'. Nimeä kantoi roomalaisten aamuruskon jumalatar. Suomessa Aurora-nimeä teki tunnetuksi keisarin hovineito Aurora Karamzin (1808-1902). Suomen almanakassa Aurora oli ensimmäisen kerran jo 1700-luvun lopussa. Se poistettiin 1900-luvun alussa, mutta otettiin takaisin vuonna 1995. Aurora oli yleinen naisennimi 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Vuosisadan lopussa ja 2000-luvun alussa Aurora on ollut pidetty varsinkin jälkimmäisenä etunimenä sekä suomen- että ruotsinkielisillä lapsilla.

Lähteet:
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus, 2007)
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja (WSOY, 2004)