Otsikko
Mitä tyylilajia/tyylikautta Tove Janssonin Muumipapan urotyöt edustaa? Onko kirja modernismia?

Kysytty

Hei,
Mitä tyylilajia/tyylikautta Tove Janssonin Muumipapan urotyöt edustaa? Onko kirja modernismia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä, Tove Janssonin muumikirjat edustavat modernismia. Janssonin muumikirjat olivat ilmestyessään jotakin aivan uutta ja omaperäistä kotimaisen lastenkirjallisuuden kentällä. Suomeksihan ensimmäiset muumikirjat ilmestyivät vasta useita vuosia alkukielisen ruotsinkielisen painoksen jälkeen. (Muumipapan urotyötkin ilmestyi suomeksi vasta 1963, vaikka alkuteos oli ilmestynyt jo vuonna 1950.)

Suomenkielisessä lastenkirjallisuudessa oltiin siis askeleen jäljessä ruotsinkielisen lastenkirjallisuuden kehityksestä. Jos suomenkielisessä maailmassa Janssonin teokset edustivat jotakin uutta ja ihmeellistä, niin suomenruotsalaisissa kodeissa oli luettu jo useita vuosia aikaisemmin ruotsalaisen Astrid Lindgrenin modernia Peppi Pitkätossua.

Jansson irrottautui muumikirjoissaan täysin totutusta, kansansatuihin pohjaavasta satuperinteestä ja loi itsenäisen fantasiamaailman. Modernille lastenkirjallisuudelle tyypillisesti myös muumikirjat hyödyntävät erilaisia tyylilajeja, esimerkiksi Boel Westin on luonnehtinut Muumipapan urotyöt -teosta parodiseksi muistelmaksi.

Lähteet:

Pieni suuri maailma. Suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia (Tammi, 2003)
Heikkilä-Halttunen, Päivi: Kuokkavieraasta oman talon haltijaksi : suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden institutionalisoituminen ja kanonisoituminen 1940-50-luvulla (SKS, 2000)
Westin, Boel: Tove Jansson : sanat, kuvat, elämä (Schildt, 2008)