Otsikko
Mitä tutkimuksia on saatavilla maahanmuuttajien kirjastopalveluiden käytöstä Suomessa?

Kysytty

Mitä tutkimuksia on saatavilla maahanmuuttajien kirjastopalveluiden käytöstä Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taina Iduozeen tutkielma Etniset vähemmistöt ja kirjastot - Monikulttuurisuus Helsingin kaupunginkirjastossa (1997) on julkaistu myös verkossa: http://www.lib.hel.fi/mcl/julkaisut/tutkielma/index.html Kannattaa tutustua myös tutkimuksen lähdeviitteisiin. Tieteellisten kirjastojen käyttöä käsittelee Soile Hirvasniemen gradu Ulkomaalaiset opiskelijat Oulun yliopiston kirjastopalveluiden käyttäjinä. Oulu 2000.

Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi on koonnut linkkilistan monikulttuurisuusaineistoista ja kirjastoista: http://www.alli.fi/tieto/nuorisotyo/monikult/kirjasto.html

Aleksi-artikkelihaulla löytyivät mm. seuraavat artikkeliviitteet:

Verho, Seppo:Monikulttuurisuus nousussa Vantaan kirjastossa . Kirjastolehti 2000;4;18
Asp, Kristiina: Maahanmuuttajien musiikki ja kirjastot. Kirjastolehti. Jäsensivut.2001;4;3
Myllylä, Riitta: Monikulttuurista tiedonvälitystä.Kirjastolehti 1998;6;206-207
Lahti, Marjatta: Maahanmuuttaja musiikkikirjastossa Intervalli 2000;4;21-24
Kniivilä, Annamari: Mistä lukemiset maahanmuuttajille? Pakolainen 1995;2;28-29 (Pakolaisten ja paluumuuttajien toiveita kirjastopalveluille Pohjois-Karjalassa)
Alameri-Sajama, Raisa Vinkkausta mamuille. Tyyris Tyllerö 1999;3;25-27,53 (Kirjavinkkausta maahanmuuttajalapsille (mamu))