Mitä transrasvat ovat? Olen kuullut että ne ovat vaarallisia. Miksi ne ovat vaarallisia? Missä on transrasvaa? Lukeeko tuoteselosteissa, jos tuotteissa on…

Kysytty

Mitä transrasvat ovat? Olen kuullut että ne ovat vaarallisia. Miksi ne ovat vaarallisia? Missä on transrasvaa? Lukeeko tuoteselosteissa, jos tuotteissa on transrasvaa? Miten se on ilmaistu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kasviöljyjä osittain kovetetaan kiinteiden ruoka-aineiden teollista valmistusta varten, syntyy keinotekoisia transrasvoja. Tämä tapahtuu käsittelemällä kasviöljyä vetykaasulla. Teollisesti valmistetut transrasvat ovat viime vuosina nousseet huomion kohteiksi, koska niiden on todettu lisäävän sydän- ja verisuonitautien riskiä. Keinotekoisia transrasvoja käytetään, koska ne säilyvät hyvin ja lisäävät valmisruokien myynti- ja käyttöikää. Kovetetuista kasvirasvoista häviävät kaikki alkuperäisen kasvirasvan terveelliset ainesosat.

Tietopaketteja transrasvoista:
http://www.hiilaritietoiset.net/transrasva.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Transrasva
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Transrasva

Yhdysvalloissa ja Tanskassa on rajoitettu ja kielletty transrasvojen käyttöä. Suomen ravitsemusasiantuntijoiden mukaan Suomessa transrasvojen saanti ei ole ongelma, koska niiden käyttö on kielletty Suomen voileipämargariineissa. Tilanne on kuitenkin kaukana ihanteellisesta, sillä teollista transrasvaa on edelleen mm.
- suomalaisten ruoanvalmistuksessa runsaasti käyttämissä puolivalmisteissa (lihaliemikuutiot, valmiit lehtitaikinat...),
- automaattikahvien ja valmiiden pikakahvisekoitusten valkaisuaineissa ("kermoissa"),
- suurtaloustuotteissa (ravintolaruoassa) ja lounasravintoloiden puolivalmisteissa,
- leivontamargariineissa,
- ostokekseissä, pullissa, viinereissä, joulutortuissa ym. leivonnaisissa,
- ranskanperunoissa, sipseissä ym. snackseissa
- jäätelöissä ja suklaissa,
- kevyttuotteissa
jne.

Tuoteselosteen maininnat "osittain kovetettu kasvirasva" sekä "osittain hydrogenoitu kasvirasva" tarkoittavat, että tuotteessa on teollista transrasvaa. Tuoteselosteessa ei Suomessa ole pakko mainita transrasvaa erikseen. Eviran sivulla sanotaan: "Elintarvikkeiden valmistuksessa käytetyt rasvat ilmoitetaan pakkauksessa ainesosaluettelossa. Jos käytetään kovetettua öljyä, se on mainittava. [...] Tämänhetkisen säädöksen mukaan rasvan laatu käy ilmi ainoastaan ilmoitettaessa ravintosisältö ns. pitemmän kaavan mukaan, jolloin rasvan kokonaismäärän lisäksi on ilmoitettava tyydyttyneiden rasvahappojen määrä. [...] Transrasvahappoja ei ilmoiteta erikseen." (http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valvonta_ja_yritt__j__t/pa… )

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tietopankki Finelistä voi ruoka-aineittain katsoa niiden sisältämät transrasvat (http://www.fineli.fi/ ).

Voileipämargariineissa osittain kovetetut kasvirasvat on korvattu vaihtoesteröidyllä rasvalla, minkä pitkäaikaisista terveysvaikutuksista on vaikea toistaiseksi sanoa mitään. Wikipedian transrasva-artikkelissa (linkki yllä) on lyhyesti myös vaihtoesteröinnistä.

Teollisesti valmistetut transrasvat on erotettava maitotuotteiden luonnollisesta CLA-transrasvasta.

Ruotsin kuluttajayhdistys (Sveriges Konsumenter i Samverkan, http://www.konsumentsamverkan.se/ ) kampanjoi teolllisia transrasvoja vastaan. He julkaisevat sivustollaan transrasvaa sisältävien tuotteiden mustaa listaa (http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/hardatfett/ha… ). Monet tuotteet ovat samoja kuin Suomenkin kaupoissa.

28 ääntä

Kommentit

jos kerran strans rasvat ovat noin vaarallisia terveydelle, niin miksi niitä saa olla elintarvikkeissa, tai ainakin pitäs olla mainita, että tuote sisältää , sitä niin ihmiset tietäis varoa sitä ja hakea sellasta tuotetta,jossa sitä ei ole.