Mitä termillä kehitysvammainen tarkoitetaan tarkalleen nykyään? Joskus on kuulemma tarkoitettu mitä tahansa viivästystä henkisessä kehityksessä, mutta milloin…

Kysytty

Mitä termillä kehitysvammainen tarkoitetaan tarkalleen nykyään? Joskus on kuulemma tarkoitettu mitä tahansa viivästystä henkisessä kehityksessä, mutta milloin tämä muuttui?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kehitysvammaisuutta voidaan määritellä monilla eri tavoilla mm. sen mukaan, onko lähtökohtana esim. lääketiede tai toimintakyky. Kehitysvammaisuuden verkkopalvelu Vernerin sivuilta löytyy määritelmiä:

https://verneri.net/yleis/kehitysvammaisuuden-maaritelmia

Vernerin sivuilla on myös vastattu kysymykseen määrittelyn muutoksista. Kehitysvammaliiton koulutuspäällikkö Marjaana Suosalmen mukaan kehitysvammaisuus on "länsimaissa viime vuosikymmeninä määritelty toiminnallisten kriteerien mukaan. Aikaisemmin määrittely oli pääasiassa lääketieteellistä ja perustui diagnoosiin." Koko vastaus löytyy Vernerin sivuilta:

https://verneri.net/yleis/kehitysvammaisuuden-maaritelma