Mitä tarkoittaa tai mikä alkuperä on tytön nimellä Hilpi?

Kysytty

Mitä tarkoittaa tai mikä alkuperä on tytön nimellä Hilpi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hilpi-nimi on ollut käytössä sekä naisilla että miehillä, suosituimmillaan se on ollut 1900-luvun alussa. 1970-luvun jälkeen Hilpi näyttää vakiintuneen naisennimeksi. Nimen alkuperästä ei ole täyttä varmuutta. Hilpiä pidetään kuitenkin yleisesti Filip-nimen muunnoksena. Filipin kreikankielinen kantanimi Philippos tarkoittaa hevosten ystävää. Hilpin rinnakkaisnimenä esiintyy Hilppa, jota pidetään yleisesti Filippa-nimen karjalaisena muuntumana.

Lähteitä:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, 1999.
Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, 2007.

19 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hilpi on myös heinäkasvi. Catabrosa aquatica – vesihilpi ja Phippsia algida – tunturihilpi