Mitä tarkoittaa suomeksi "obstructed labour"?

Kysytty

Mitä tarkoittaa suomeksi "obstructed labour"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi tutkimuksessa "Management of obstructed labor : a retrospective study" (S Adhikari, M Dasgupta, M Sanghamita, 2005, http://medind.nic.in/jaq/t05/i1/jaqt05i1p48.pdf) määritellään tämä termi seuraavasti:

"Obstructed labor is one where inspite of good uterine
contractions, the progressive descent of the presenting part
is arrested due to mechanical obstruction".

Tämä tarkoittaa yksinkertaistettuna synnytyskomplikaatiota, jossa lapsen tulo estyy tai sitä haittaa jokin mekaaninen este, kuten esimerkiksi vauvan ja lantion epäsuhta.