Otsikko
Huomenta. Tarvitsisin tietoa romaanista tai novellista, jossa käsitellään vauvan kuolemaa. Pitäisi ilmestyä 1990-2008. Ei uudempi. Suomenkielinen teos…

Kysytty

Huomenta. Tarvitsisin tietoa romaanista tai novellista, jossa käsitellään vauvan kuolemaa. Pitäisi ilmestyä 1990-2008. Ei uudempi. Suomenkielinen teos.
Tarkoitus on käyttää sitä keskustelun pohjana kirjallisuuspiirissä. Keskustelijat ovat jo reilusti eläkeikäisiä. joten tapahtumat voivat sijoittua menneisiin aikoihin. Jos mahdollista.

Käsitellään syyllisyyttä yhtenä teemana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jennifer L. Holmin Jokilaakson ainoa tyttö -romaania suosittelen. Siinä riittää tunneskaalaa, myös syyllisyysteemaa, se on alkujaan nuortenkirjana ilmestynyt. Jos ei jaksa koko kirjaa, luettavaksi voi riittää luku yhdeksän ”Mitä Smith Islandilla tapahtui” (s. 179-190). Kuitenkin suosittelen lukemaan teoksen kokonaan. Teosta on saatavissa Hämeenlinnan kaupunginkirjaston toimipisteistä 4 kpl ja seudun kirjastoista seutuvaraamalla (2,5 e) toiset 4 kpl. Teoksesta on lainattu seuraavanlainen Lastenkirjainstituutin tekemä kuvaus Kirjasampo-kirjallisuuspalveluun: ”Kaksitoistavuotias May Amelia Jackson asuu vanhempiensa ja seitsemän veljensä kanssa Nasel-joen varrella Washingtonin osavaltiossa - seudun ainoana tyttönä, joskin hyvin rohkeana poikatyttönä. Arkipäivä veljien kanssa ei ole missään tapauksessa tylsää, mutta May Amelian hartain toive on kuitenkin, että perheeseen syntyvä uusi vauva olisi tyttö! Sisko syntyy - mutta kuolee pian kätkytkuoleman. Ilkeät kielet syyttävät May Ameliaa, jonka on vaikea muutenkin toipua siskon menetyksestä. Suru ja ilo, syntymä ja kuolema, tyyni ja myrsky vuorottelevat 1800-luvun ja 1900-luvun alun suomalaissiirtokunnassa asuvan tytön elämäntarinassa, joka perustuu kirjailijan isotädin päiväkirjamerkintöihin.”

Jos haluatte novellin aiheesta, se voisi olla Jhumpa Lahirin Tammen Keltaisessa kirjastossa ilmestyneen Tämä siunattu koti -novellikokoelman ensimmäinen, 24-sivuinen novelli ”Väliaikainen järjestely”. Teosta on alueen kirjastoissa seitsemän kappaletta.

Karin Ahnen On vasta aamu -romaani esitellään Aikuiset, surukirjallisuus -osiossa Käpy ry:n sivuilla. Teos on kirjastossamme sijoitettu uskonnollisiin romaaneihin. Kirjasampo-palvelussa lainataan kirjan takakansitekstiä seuraavasti: ”Eräänä varhaisaamun hetkenä katkeaa pienen ihmisen elämä. Samalla murtuvat itsestäänselvyydet kahden nuoren aikuisen maailmassa. Linn ja Mats joutuvat etsimään tietä eteenpäin sekä oman itsensä suhteen että toisiinsa nähden. Rakkaus, työ, vapauden ja riippumattomuuden mallit ja hyvän elämän odotukset joutuvat puntariin.” Teoksen saatavuus Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa jää kahteen kappaleeseen.