Otsikko
Mitä tarkoittaa sukunimi Tiitinen?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Tiitinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen Sukunimet-kirjan mukaan on mahdollista, että kaikki Tiitiset juontuisivat Vesannon Juurikkamäellä 1570-luvulla asuneesta Pentti Matinpoika Tiitisestä eli Lapveteläisestä. Nimen 'Tiitinen' taustalla voi olla alasaksalainen 'Diet'-pesye (esim. Tide, Tideke, Titke [Theodericus]), johon kuuluvia miesten nimiä esiintyy asiakirjoissamme jo keskiajalta. Esim. Ylöjärven Kyöstilän 'Kärrä' eli 'Tiitinen' -nimistä taloa hallitsi 1605-24 Pekka Jaakonpoika Tiiti, 1855 David Tiitinen; Jääskessä on kirjattu 'p titikainen' 1553 ja Juuan 'titien' 1568; Saloisissa Pehr Titinen 1753; Pieksämäellä sukunimi Tiitinen 1695.
Lähde: Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala: Sukunimet. Uud. painos 2000.

Tiitisten sukuseura on julkaissut Tiitisten suvusta sukukirjan,josta saa yksityiskohtaisempaa tietoa:
Ahlstrand, Jarmo: Tiitisten sukukirja. 2001

16 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onko tietoa koska tiedostoja päivitetään ?