Mistä björkengren suku lähtöisin?

Kysytty

Mistä björkengren suku lähtöisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hiski-tietokannan mukaan Björkengren-sukunimiä löytyy muun muassa Mikkelistä, Juvalta ja Puumalasta. Karjalatietokanta tietää kertoa, että luovutetun Karjalan puolelta löytyy myös muutama Björkengren (Jaakkima ja Jääski), mutta henkilöiden syntymäpaikaksi on merkitty Mikkeli. Mikkelistä löytyykin varhaisimmat merkinnät Björkengren-nimestä.
Pirjo Mikkosen Sukunimet -kirjan mukaan sukunimi Björkengren nimi on juuri Jääskessä muutettu Koivuseksi. Koivu (Björk) kuuluu sekä vanhimpiin että nuorimpiin talon- ja kylännimiin eri puolella maata.
Väestöliiton nimipalvelun mukaan Björkengren-nimeä on ollut yhteensä 31 henkilöllä, joista 18 on ollut jo kuolleilla.
Historiallisen sanomalehtikirjaston haussa (http://digi-old.kansalliskirjasto.fi/index.html) Björkengren-nimellä löytyy muutamia mehukkaitakin uutisia. Muun muassa 25.08.1899 Kansalainen nro. 97 sivun kolme uutinen kertoo veljesten välisestä riidasta, joka johti kuolemaan. Useimmat sanomalehtiotteet ovat olleet Mikkeli-lehdessä vuosina 1899–1905.

Hiski: http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi
Karjalatietokanta: http://www.karjalatk.fi/katiha2/haku.php

2 ääntä

Kommentit

Björkengren suvun kantaisä Suomessa on v 1693 Vestergyllenissa (= Västra
Götaland) Göteborgin alueella syntynyt korpraali Swen Björkengren , joka
tuli kouluttajaksi Savon Rykmenttiin 1700 luvun alkupuolella muutaman muun sotilaan kanssa. Nimen kirjoitusasu oli alkuvuosina "Biorckegren,
Björkegren ja viimeksi Björkengren. Jälkipolvet ovat olleet lähinnä sotilaita
ainakin v. 1808 - 1809 sotaan asti. Tarkempaakin tietoa löytyy Savon Rykmentin sotilaskatselmuksista, jotka ovat jo suurelta osin nettikamaa
ko. linkissä - nimihakukoneen kera.