Kuinka monta sukua Suomessa on?

Kysytty

Kuinka monta sukua Suomessa on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Suku” on aika epämääräinen termi. Kirjastossa sähköisenä käytössä oleva ”Kielitoimiston sanakirja” määrittelee sen merkitykseksi ’samasta esivanhemmasta polveutuvat henkilöt (ja joissakin yhteyksissä myös heidän puolisonsa)’.

Kyse on siis siitä, kuka esivanhempi valitaan suvun kantaisäksi tai -äidiksi. Esimerkiksi sukuseurassa, jossa tietty esivanhempi on valittu kaukaa historiasta, saattaa olla yhdessä suvussa valtava määrä jäseniä. Toisaalta jos valitsen suvun esivanhemmiksi vaikka isovanhempani isän puolelta, heistä polveutuva suku ei ole kovin laaja. Ei ole siis oikein mahdollista määrittää sukujen määrää Suomessa, koska se on suhteellista ja riippuu siitä, kenestä suvun määrittely aloitetaan.

Joskus sukuja katsotaan sukunimien kautta. Osoitteesta http://www.kysy.fi/kysymys/kuinka-monta-erilaista-suku-ja-etunimea-suom… löytyvän Kysy.fi-verkkotietopalvelun vastauksen mukaan vuonna 2012 Suomen väestötietojärjestelmässä oli 244 300 eri sukunimeä. Monet ovat harvinaisia tai ulkomaalaista perua, ja ehkä maahanmuuton myötä määrä on saattanut vielä kasvaakin tuosta, vaikka aivan tuoreita tietoja ei löytynyt.