Mitä tarkoittaa sukunimeni Heikkilä ja syntymänimeni Laine? Mistä nimet lähtöisin ja miltä vuodelta?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimeni Heikkilä ja syntymänimeni Laine? Mistä nimet lähtöisin ja miltä vuodelta?

Vastaus

Vastattu

Suomen kansallispyhimys Henrikin nimi yleistyi ristimänimenä keskiajan lopulla ja 1500-luvulla se oli toiseksi yleisin Satakunnassa ja Hämeessä, hyvin tavallinen muuallakin. Tosin saksalainen Heinrich oli saattanut tulla muunnoksineen tutuksi Suomessa jo kauan ennen v. 1156 surmansa saaneen Henrik-piispan aikaa. Saksalaiseen muotoon pohjautuukin suosituin muunnos Heikki. Muunnos oli vakiintunut jo keskiajalla asiakirjoissa: Kokemäellä 1552 Thomas Heickilen. Heikkilä-nimisiä taloja on kaikkialla Suomessa ja niiden lukuisuus näkyy sukunimen Heikkilä määrässä. Heikkilä on Suomen sukunimistä 18. yleisin ja Länsi-Suomen yleisimpiä nimiä.

Laine on Suomen seitsemänneksi yleisin sukunimi (2020). Laine on tyypillinen 1900-luvun alun muotinimi. Se on lyhyt ja sen merkitys viittaa luontoon. Suuressa nimenmuutoksessa 1906 Laine on ollut suosituimpia. Laineen on ottanut ruotsalaisen nimen tilalle parisataa nimenmuuttajaa. Nimen painopiste on Etelä-Suomessa. Useita perheitä muutti nimen mm. Halikossa, Muurlassa ja Piikkiössä. Yksi nimenmuuttajien tavallisimmista tavoitteista on ollut säilyttää sukunimensä alkukirjain entisenä, mutta Laineen suosio on voittanut tämän tavoitteen. Vain viidenneksellä alkoi entinen nimi L-kirjaimella.

Lähteet: Uusi suomalainen nimikirja (1988)

Mikkonen, Pirjo: Sukunimet (2000)

Nimipalvelu https://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1