Mitä tarkoittaa ja mistä tulee sukunimi Pääskylä

Kysytty

Mitä tarkoittaa ja mistä tulee sukunimi Pääskylä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en ole onnistunut löytämään varmaa tietoa Pääskylä-nimen taustasta ja merkityksestä. Etisin kaikista kirjastomme sukunimiä käsittelevistä teoksista – tuloksetta.

Teoksessa Sirkka Paikkala: Se tavallinen Virtanen : suomalaisen sukunimikäytännön modernisoituminen 1850-luvulta vuoteen 1921 (Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2004) s. 319 kerrotaan sukunimestä Pääskynen, jossa viitataan tuon nimen juontuneen mahdollisesti asuinpaikasta, vrt. kylän nimi Pääskylä Längelmäellä. Oli sangen yleistä, että kun sukunimien käyttö alkoi vakiintua, nimeksi valittiin juuri talon tai paikan nimi. Siitä, miten sukunimet ovat syntyneet, löydät tietoa edellä mainitun teoksen (s. 79- ) lisäksi esimerkiksi teoksesta: UUSI suomalainen nimikirja / etunimet: Kustaa Vilkuna, avust. Marketta Huitu ja Pirjo Mikkonen ; sukunimet: Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala. - Helsingissä [Hki] : Otava, 1988, s. 239-; Internetistä löydät tietoa sukunimistä mm. osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Sukunimi

Pääskylä-nimisiä paikkakuntia on lisäksi (lähde: http://kartat.eniro.fi/query?what=map)
Pääskylä, KEURUU, Pääskylä, SARKOLA, Pääskylä, SAVONLINNA, Pääskylä, TURSA, Pääskylä, VÄSTILÄ
Olisiko tutkimasi Pääskylä-suku jostain näistä kunnista/paikoista lähtöisin.