Otsikko
Mitä tarkoittaa sekä etu- että sukunimenä esiintyvä Arimo?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sekä etu- että sukunimenä esiintyvä Arimo?

Vastaus

Vastattu

Suuren etunimikirjan mukaan Arimo on alkuperältään epäselvä. Aikaisemmin on ajateltu, että kyseessä olisi muinaissuomalainen nimi tai laajentuma nimestä Ari. Kumpikaan ei todennäköisesti pidä paikkaansa. Suomenkielinen sana arimo merkitsee luonnosta tai konseptia.

Arimo on sekä etu- että sukunimenä suhteellisen harvinainen. Digi- ja väestötietoviraston nimipalvelun mukaan vuosien 2010–2019 välillä ainoastaan 37 poikaa sai nimekseen Arimo.

Digi- ja väestötietovirasto (vrk.fi)

Lähteet: Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY 1997)