Otsikko
Mitä tarkoittaa Seitsemässä veljeksessä käytetty termi fläätätä?

Kysytty

Mitä tarkoittaa Seitsemässä veljeksessä käytetty termi fläätätä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen murteiden sanakirjassa (1988) annetaan fläätätä-sanasta kaksi esimerkkilausetta:

ei sitä (kissaa) saa reppii ei fläätät!
ja
Mennä fläätämään, lörpöttelemään, juoruamaan, flääsäämään.

Sopiiko kumpikaan näistä merkityksistä tekstiyhteyteen?

E.A. Saarimaa on laatinut 1919 Aleksis Kiven kielestä kommentoidun tutkimuksen
Selityksiä Aleksis Kiven "Seitsemään veljekseen" ja "Nummisuutareihin".
Kirja on Turun kaupunginkirjastossa varastossa, sen saa käsiinsä muutaman päivän viiveellä. Siinä saattaisi olla lisätietoa.