Otsikko
Mitä tarkoittaa sanonta, "ei voi kauhalla vaatia,jos on lusikalla annettu"... esim.käytettäessä kuvaamaan ihmisen älyä/tyhmyyttä? Tai esitettäessä vaatimuksia…

Kysytty

Mitä tarkoittaa sanonta,
"ei voi kauhalla vaatia,jos on lusikalla annettu"...
esim.käytettäessä kuvaamaan ihmisen älyä/tyhmyyttä?
Tai esitettäessä vaatimuksia.
Mistä tulee ja kuka lausunut missä yhteydessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sananlaskukirjat ovat yksimielisiä siitä, että tämä kyseinen sanonta on taltioitu Vilppulasta. Kyse on siis vanhasta suomalaisesta sananlaskusta, ei yksittäisen henkilön sanomasta. Sanonta löytyy ainakin kirjoista Sananlaskut : 15 904 sananlaskua Kansanrunousarkistosta (SKS, 2017) ja Sananlaskut. Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimituksia 346 (SKS, 1978).

111 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ymmärtääkseni tarkoittaa älykkyydestä puhuttaessa (halventavasti), että toiselta ei voi kovin älyllistä toimintaa odottaa jos on jo alusta alkaen ollut tyhmä. Eli kun toiselle on "annettu järkeä" lusikalla, niin ei voi odottaa, että toinen antaisi "kauhalla" samaa takaisin.

Kuvaa älykkyyttä tai tietotaitoa. Ymmärtämättömältä tai osaamattomalta ei voi odottaa osaamistaan ylittäviä ratkaisuja.
Alentava sanonta kyllä, mutta useinhan tuota käyttää itseironinen suomalainen itsestään, kun joku vaatii liian vaikeita.

Yllätyin, että sanontaa pidetään halventavana. Se on kuitenkin tietynlainen syyttömyyden osoitus. Hyvin lähellä "Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan", mutta eroaa hieman, koska kyseessä ei ole keskinäinen (tahallinen tai tahaton) vaste tiettyjen tahojen välillä, vaan lusikalla saaneen kyky vastata mihin tahansa kauhalla vaadittuihin odotuksiin.