Otsikko
Mitä tarkoittaa sana slukir? Se olisi lähteeni mukaan muinaissaksaa. Ilmari Wirkkala kirjoittaa vanhassa Keskipohjanmaa-lehden artikkelissa henkilöstä nimeltä…

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana slukir? Se olisi lähteeni mukaan muinaissaksaa.

Ilmari Wirkkala kirjoittaa vanhassa Keskipohjanmaa-lehden artikkelissa henkilöstä nimeltä Bero Slukir eli Björn Slöja eli Karhu Huntu, joka hänen mukaansa olisi matkannut suuren seurueen mukana Vadstenaan 1300-luvulla. Kirjoittajalla on hyvä mielikuvitus eikä tarina suurella todennäköisesti pidä paikkaansa, mutta haluaisin tietää, onko slukir-sana muinaissaksassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston sanakirjoista ja muista lähteistä ei löytynyt kysymääsi sanaa. Sukunimenä sana joissakin lähteissä esiintyy, mutta sukunimien merkitystähän ei aina pystytä selvittämään.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ordet sluk har enligt mina forskningar kommit till Österbotten via Vikingarna någongång på 800-talet och ursprunget är från engelskan, vi har i Eugmo (Larsmo) även namnet Beros, så Beros Slukir passar bra med mina tidigare forskningar. <www.eugmo.fi&gt;
Pluto