Mitä tarkoittaa sana parisen? Esim. parisen viikkoa. Onko se lähempänä kaksi vai kolme viikkoa?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana parisen? Esim. parisen viikkoa. Onko se lähempänä kaksi vai kolme viikkoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan (2. osa, L-R) mukaan parisen on "noin kaksi, pari, muutama (harva), jokunen" eli vastauksena kysymykseesi parisen viikkoa on lähempänä kahta viikkoa. Sana parisen on taipumaton.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Painetusta sanakirjasta (2006 tai 2012) poimittu vastaus on epäilemättä aivan oikein. Silti voisi käyttää tilaisuutta hyväkseen ja opastaa kirjaston tietopalvelun asiakkaita käyttämään v. 2014 julkaistua ilmaista verkkosanakirjaa:

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/

Kielitoimiston sanakirja: Sekä siteeratun laitoksen (2006?) että maaliskuussa 2024 päivitetyn verkkoversion mukaan "parisen" voi olla merkitykseltään "noin kahden" lisäksi "muutama (harva), jokunen". Siten se voi yhtä hyvin olla lähellä kolmea tai sen ylikin.
Jos halutaan tarkentaa, on "noin kolmelle" omakin sanansa: "kolmisen". Sen selityksenä on lyhyesti "noin kolme" ilman parisen-sanan selityksen kaltaista laajennusta.

Suomen kielen perussanakirjassa (1990 - 1992) esitetään samoin: pari voi olla noin kaksi, mutta myös laajemmin muutama, jokunen; kolmisen on nimenomaan noin kolme eikä suurpiirteisesti muutama.

Molemmissa teoksissa on lisäksi yhdyssanat parisenkymmentä, parisensataa. kolmisenkymmentä, kolmisensataa. Nämäkin ovat yleiskielen ilmauksia ja merkityksiä; aritmetiikan oppikirjoissa alan erikoisterminologia on täsmällistä kuten ammattikielessä kuuluukin.

Historiallisessa Nykysuomen sanakirjassa (1953 - 1954) parisen- ja kolmisen-sanojen selitykset ja esimerkit ovat samansisältöisiä kuin mainituissa Kotuksen uudemmissa julkaisuissa.

Sekä sanakirjoista että Isosta suomen kieliopista (§ 784) ilmenee, että pelkkää pari-sanaakin ilman inen-johdinta käytetään myös ilmaisemaan pientä likimääräistä tai summittaista lukumäärää: noin kaksi, kaksi kolme; muutama, joku (harva), jokunen.
https://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=784