Olen kuullut, että olisi olemassa jonkinlainen juridiikan latina-suomi sanakirja, siis jonkinlainen sanasto, josta käy ilmi, mitä ovat suomeksi ne monet…

Kysytty

Olen kuullut, että olisi olemassa jonkinlainen juridiikan latina-suomi sanakirja, siis jonkinlainen sanasto, josta käy ilmi, mitä ovat suomeksi ne monet oikeustieteelliset latinankieliset termit. Kirja on kuulemma hyvin vanha ja sitä ovat oikeustieteellisen opiskelijat joutuneet tenttimään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaista kirjaa ei löytynyt. Ruotsissa on ilmestynyt mm. seuraava teos:

Anners, Erik
Latinsk juridisk terminologi / Erik Anners, Alf Önnerfors
Uppsala, 1972

Kirja on noin 100 s.

Lisäksi löytyvät teokset:

Latin words & phrases for lawyers / editor-in-chief: R.S. Vasan
Don Mills , 1980 ; 335 s.
ISBN:0-88929-004-0

sekä Suomalaisen lakimiesyhdistyksen julkaisema oikeustietosakirjasarja:
Encyclopædia iuridica Fennica = Suomalainen oikeustietosanakirja

Kirjan hakemistosta voi hakea latinankielisia sanoja ja fraaseja. Näkökulma teksessa on suomalainen oikeusjärjestelmä.

Pitäsin Kirjasarjaa parhaana lähteenä