Mitä tarkoittaa sana "henkilötyövuosi"?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana "henkilötyövuosi"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi henkilötyövuosi on työaika, jonka yksi kokopäiväinen työntekijä tekee vuodessa, eli 12 x kuukausityötunnit. Vuosiloma sisältyy henkilötyövuosiin.
Internetistä henkilötyövuoden määrittely löytyy esimerkiksi Kuntatyönantajien Kunta-alan henkilöstöraporttisuosituksessa, sivulta 12 http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/tyoelaman-kehittaminen/hen…

363 ääntä

Kommentit

No, uutisissa nykyään puhutaan, ei henkilöstön lukumäärästä, vaan henkilötyövuosista.

Esimerkiksi: "Kuntapalvelulla on vähennystarvetta 10 henkilötyövuotta."
-Pitäisikö väkeä vähentää 10 henkilöä?

Toinen esimerkki: "Laivan rakentamiseen tarvitaan sata henkilötyövuotta."
-Montako henkilöä pitäisi palkata?

Kun poliisista halutaan vähentää 90 h-työvuotta palkkaamatta eläkkeelle siirtyvien tilalle uusia työntekijöitä, se tarkoittaa itse asiassa 90 vakanssin hävittämistä. Sehän on satoja tai tuhansia h-työvuosia, riippuen siitä, miten kauan uudet työntekijät saisivat pitää työnsä! Miksi tuollaisia typeriä mittayksiköitä keksitään? Miksi ei sanota suomeksi, että pitää säästää 30 miljoonaa vuodessa, joten lakkautetaan 90 virkaa!

Miksi suomenkieleen on tälläinen kummajainen harhaan johtava sanonta
hyväksytty kusetetaanko tavallista suomalaista vai leikitäänkö vain sanoilla kertomati oikeaa asiaa niinkuin se oikeasti on??

KUKA VALVOO