Mitä tarkoittaa kapitalismi? mielellään hyvin selkeästi selitettynä. tiedän että se on/liittyy talouteen jne, mutta miten se pelkistettynä toimii ja miks…

Kysytty

Mitä tarkoittaa kapitalismi? mielellään hyvin selkeästi selitettynä. tiedän että se on/liittyy talouteen jne, mutta miten se pelkistettynä toimii ja miks jotkut on sitä vastaan?

nimimerkillä kolmetoistavee entajua

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja (2012) selittää kapitalismi sanan seuraavalla tavalla: Kapitalismi on talousjärjestelmä, jossa tuotantovälineet kuten tehtaat ja koneet ovat yksityisten omistuksessa. Kapitalistinen järjestelmä on pääomavaltainen järjestelmä, eli se perustuu rahan valtaan. Kapitalismin vastakohta on yhteisomistukseen perustuva sosialismi.

Kapitalistisessa järjestelmässä tuotantovälineet eivät siis ole valtionomistuksessa. Valtion rooli on pienempi yhteiskunnassa, mikä saattaa näkyä myös alhaisempana verotuksena. Rahanvalta ja kapitalismi liitetään usein myös huonoihin työntekijöiden oikeuksiin, ja muun muassa ammattiyhdistysten toiminta tai vaikutus voi olla rajallisempaa.

Kapitalistisen järjestelmän kriitikoiden mukaan järjestelmä ei myöskään huolehdi tarpeeksi heikko-osaisista, vaan on hyvä järjestelmä ainoastaan menestyjille tai hyväosaisille. Toisekseen viimeaikoina kritiikkiä on esitetty kapitalistisen järjestelmän toimivuudesta yleensä, kun talouslama ja pankkikriisi ovat koetelleet Eurooppaa ja koko maapalloa pitempään. Kapitalistisen järjestelmän puolustajien teesinä toimiva toteamus siitä, että markkinat hoitavat ilmaantuneet ongelmat aikanaan, on myöskin saanut kritiikkiä osakseen.

Wikipediasta löytyy myös artikkeli Kapitalismista

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kapitalismi#Kapitalismia_arvostelevia_n.C3…

237 ääntä

Kommentit

jos tuotantovälineet eivät ole valtion omistuksessa, vaan yksityisten omistuksessa, mitä se käytännössä tarkoittaa, jos esim tehdas on yksityisessä omistuksessa? entä mitä haittaa siitä on? lisäksi, missä kapitalismi näkyy (mm. euroopassa) ?

Suomen kouluissa ei tätä poppia korosteta ja Yliopistokin sitä oppia pitää salassa.

Aikanaan kommunistit puhui työn ja pääoman ristiriidasta, on totta ymmärtää.

Järjestelmien ero on huomioitava realistisesti; että kapitalismi hallitsee itse itseään holtittomasti, kuin vastaavasti sosialismissa valtiolla avaimet rauhalliseen kehitykseen. Köyhyyskin voi olla hallittua ja turvallista, ei heitteille jättö.

Alkuperäinen vastaus ei kylläkään kertonut juuri ollenkaan kapitalismista vaan enemmänkin ehkä korporatismista. Kapitalismi voitaisiin lyhykäisyydessään tarkoittavan vapaita markkinoita, joissa tarjonta ja kysyntä saavat toimia täysin vapaasti. Tällaisia markkinoitahan ei missään todellisuudessa ole.

Plutokratia tarkoittaa rahavaltaa, ei kapitalismi. Kapitalismi tarkoittaa yksityisomistukseen perustuvaa talousjärjestelmää (vs. sosialismi/antikapitalismi). Pohjoismaissa on maailman kapitalistisin järjestelmä omaisuudensuojaindeksillä mitattuna (Suomi 1.) ja joka tapauksessa Pohjoismaat ovat kärkipäätä (esim. taloudellisen vapauden indeksi, koska verotus ei rajoita yhtä paljon kuin sääntely, joka on Pohjoismaissa lähes maailman vähäisintä).

Kapitalismi ei ole ristiriidassa demokratian kanssa. Sosialismi sikäli on, että siellä ihmiset ovat riippuvaisia vallanpitäjien armeliaisuudesta, kun taas kapitalismissa on lukemattomia riippumattomia tahoja, joiden kanssa voi ansaita elantonsa. Sosialismissa ei myöskään ole yksityisiä tiedotusvälineitä, kirjapainoja, kustantamoja tai muitakaan yksityisiä yrityksiä, vain valtionyhtiöitä. Myös käytännössä sosialismi tuppaa johtamaan diktatuuriin, sitä pahemmin mitä enemmän sosialismia.

Kapitalismin ansiosta Pohjoismaissa talous toimii jopa raskaan verotuksen ja suurten tulonsiirtojen kera. Ne ovat sääntelyä tehokkaampi tapa auttaa tarvitsevia. Verotuksen optimitasosta riidellään.

luin historiankirjaa ja tuli vastaankapitilistinen yhteiskunta tarkoittaako se lähinnä pohjoismaita