Otsikko
Mitä tarkoittaa japanilaisten laivojen nimessä MARU?

Kysytty

Mitä tarkoittaa japanilaisten laivojen nimessä MARU? Kaikkien japanilaisten laivojen nimi loppuu maru-sanaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maru-päätteen käyttö on hyvin yleinen japanilaisten kauppalaivojen nimeämiskäytäntö. Maru-sana (丸) tarkoittaa ympyrää tai kehää. Nimeämiskäytännölle on esitettty monia erilaisia tulkintoja, mutta suosituin tulkinta lienee sanan periytyminen vanhakantaisesta maro-liitteestä, jota on käytetty ilmaisemaan kunnioitusta, läheisyyttä ja tärkeyttä. Myöhemmin maru-muotoon muuttunutta sanaa on käytetty esimerkiksi ihmisistä, koirista sekä tärkeistä esineistä.

Maru-liitettä on tiedettävästi käytetty japanilaisen laivan nimessä jo 1100-luvulla. Vuonna 1900 Japanin Meiji-hallinto sääti lain, jonka mukaan kaikkien laivojen nimissä on suotavaa käyttää maru-liitettä. Tämä koski kuitenkin vain kauppalaivoja, sillä esimerkiksi sotalaivojen nimissä maru-liitettä ei käytetä. Meiji-hallinnon säätämä laki on sittemmin kumottu, mutta maru-liitteen käyttö on edelleen yleistä japanilaisten laivojen nimissä.

Lähteet

"Maru boats". The Japan Times, 20.8.2005. https://www.japantimes.co.jp/news/2005/09/20/reference/maru-boats/ (viitattu 13.11.2023)

"Japanese ship-naming conventions". Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_ship-naming_conventions (viitattu 13.11.2023)