Otsikko
Mitä tarkoitetaan rotukarjalla ?Onko se todellisuuspohjainen käsite.

Kysytty

Mitä tarkoitetaan rotukarjalla? Onko se todellisuuspohjainen käsite.

Vastaus

Vastattu

Rotukarjalla tarkoitetaan karjaa, joka on jalostettu nimenomaan joko lihantuotantoon tai maidontuotantoon.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lähdeviite?

In reply to by Tietopalvelun asiakas (ei varmistettu)

Jos kirjoittaa selaimen riville sanan 'rotukarja', saa kymmeniä artikkeleita, missä selostetaan mitä rotukarja tarkoittaa.

Irrallisia artikkeleita löytyy, mutta löytyykö sanakirjaa, joka kertoisi jotain muuta kuin kielitoimiston sanakirja, joka pitää jalostettua rotua vain yhtenä esimerkkinä eläinroduista?

Mutta eivätkö kaikki esim. lehmät ole jotain rotua? Eli tavallinen suomalainen lypsylehmäkin on Ayshire-rotua? Ja lihakarjaa taas esim. brittiläinen Black Angus.

Englannin sana "breed" viittaa nimenomaan ihmisen tekemän "jalostuksen" tuloksiin. Suomen sana "rotu" on paljon epämääräisempi, se kattaa niin monia erityyppisiä asioita, ettei sitä pysty käyttämään missään täsmällisessä merkityksessä.