Mitä tarkoitetaan kirjastojen myrkkykaapeilla?

Kysytty

Mitä tarkoitetaan kirjastojen myrkkykaapeilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielletyt kirjat -teoksessaan Kai Ekholm määrittelee kirjastojen myrkkykaapit näin: "Kirjastojen myrkkykaapeiksi kutsuttiin kirjaston henkilökunnan tiloissa olevaa varastokaappia, josta kirjoja annettiin lainaksi vain täysi-ikäisille lainaajille." Esimerkiksi Lahden kaupunginkirjaston myrkkykaapissa olivat 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa mm. seuraavat kirjat: Boccaccio, Giovanni: Decamerone; Kahn, Fritz: Sukupuolielämämme, Lawrence, D.H.: Lady Chatterley ja Laclos, Choderlos de: Vaarallisia suhteita.

Joissakin tapauksissa myrkkykaappiin sijoitetut kirjat eivät olleet kirjastoissa vuosikausiin lainkaan yleisön saatavilla. Jatkosodan jälkeen vuosina 1944-1946 poistettiin yleisön ulottuvilta ns. poliittisesti arveluttavat kirjat. Monissa kirjastoissa nämä kirjat sijoitettiin kirjastojen lukollisiin varastoihin, joita siis myös voidaan kutsua myrkkykaapeiksi.

Tarkempaa tietoa kirjastojen kirjapoistoista ja yleensäkin kirjasensuurista löytyy Kai Ekholmin kirjasta Kielletyt kirjat ja Ekholmin väitöskirjasta Kielletyt kirjat 1944-1946. Teos löytyy Internetistä osoitteesta http://kirjasto.jyu.fi/jyk/kokoelmat/julkaisut/kielletyt_kirjat/