Otsikko
Mitä takoittaa nimi Henni, ja etenkin, mistä se on saanut alkuperänsä.

Kysytty

Mitä takoittaa nimi Henni, ja etenkin, mistä se on saanut alkuperänsä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Henni (samoin kuin Henna) on Johanna-nimen kutsumamuoto. Johanna puolestaan on Johanneksen sisarnimi. Sen alkuperä on heprean kielessä ja merkitys "Jumala on armollinen". Henni-nimellä on nähty yhteys myös Henrikin sisarnimeen Henriikkaan. Henrik on pohjoismainen muoto saksan Heinrich-nimestä, joka tulee sanoista hagan (hovi) + rich (mahtava).
Henni-nimi otettiin suomalaiseen almanakkaan vuonna 1973.
(Lähde: Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja)