Otsikko
Mitä se tonttu miettii siinä laulussa Tonttu? (pakkasyö on ja..)

Kysytty

Mitä se tonttu miettii siinä laulussa Tonttu? (pakkasyö on ja..)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viktor Rydbergin joululaulussa Tonttu miettii, mistä kaikki alkaa ja mihin kaikki päättyy
("...ajan virtaa on kuulevinaan, tuumii, minne se vienee, missä sen lähde lienee")
Siinäpä sitä on tontulla mietittävää!

7 ääntä

Kommentit

Samasta ongelmasta kertoo myös alkuperäisen runon 7. säkeistö:

"Isän ja pojan on nähnyt hän
puhki polvien monten
nukkuvan lasna; mut mistähän
tie oli avutonten?
Polvet polvien tietämiin
nousi, vanheni, läks, – mihin niin?
Ongelma, josta halaa
selkoa, noin taas palaa!"

Eli mistä pienet, avuttomat lapset tulevat ja mihin lähtevät vanhoina?