Mitä sanomalehtiä ilmestyi luovutetun karjalan alueella vuosina 1900-1944?

Kysytty

Mitä sanomalehtiä ilmestyi luovutetun karjalan alueella vuosina 1900-1944?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on todella laaja ja edellyyttää suurtakin tutkimustyötä.
Vastaus tähän kysymykseen löytyy kirjoista Suomen lehdistön historia, osat 1 ja 2.
Vuosisadan alussa ilmestui koko Suomen alueella 292 lehteä
kun kaikki lyhytaikaisetkin hankkeet otetaan mukaan.
Ns. luovutetulla alueella ilmestyi ennen talvisodan syttymistä marraskuussa 1939 kaikkiaan yhdeksän sanoma ja kuusi paikallislehteä. Viipurissa ilmestyi Kansan Työ, Karjala, Karjalan suunta, Maakansa ja Wiborgs Nyheter, Sortavalassa Kansan Voima, Karjalan Ääni ja Laatokka sekä Käkisalmessa Käkisalmen sanomat. Paikallislehdet olivat Itä-Karjalan Sanomat (Suojärvi), Jaakkimaan sanomat, Keski-Vuoksi (Pölläkkälä), Parikkalan sanomat, Rannan sanomat ( Koivisto) sekä Räisälän sanomat.
Pääosa Karjalan lehdistä jatkoi ilmestrymistään muualla Suomessa, poikkeuksena Wiborgs Nyheter, jonka viimeinen numero ilmestyi v. 1939.

15 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mikä sanomalehti ilmestyi Heinjoella luovutettussa Karjalassa?

Miksi ei pääse enää lukemaan dikitalisoituja vanhoja lehtiä. Aikaisemmin onnistui helposti?