Minä valehtelen nyt. Onko edellinen lause tosi vaiko epätosi? Pidätkö muuten keilauksesta? Oletko hyvä väistelemään polttopallossa palloa?

Kysytty

Minä valehtelen nyt. Onko edellinen lause tosi vaiko epätosi? Pidätkö muuten keilauksesta? Oletko hyvä väistelemään polttopallossa palloa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen kysymys tunnetaan myös niin sanottuna valehtelijan paradoksina. Eräitä ratkaisuyrityksiä siihen ovat olleet:

* peruslogiikkaa on muutettava, koska jotkin lauseet, kuten valehtelijan paradoksi, eivät ole tosia eivätkä epätosia
* peruslogiikkaa on muutettava, koska jotkin lauseet, kuten valehtelijan paradoksi, ovat samaan aikaan sekä tosia että epätosia
* missään loogisesti korrektissa kielessä ei voi puhua kielen lauseiden omasta totuudesta eikä mikään lause voi siis viitata omaan totuuteensa, joten valehtelijan paradoksi kertoo vain luonnollisen kielen epätarkkuudesta

Lisää informaatiota valehtelijan paradoksista ja sen mahdollisista ratkaisuista löytyy esimerkiksi täältä:

http://plato.stanford.edu/entries/liar-paradox/

Kaksi viimeistä kysymystä eivät oikein olleet tietopalvelukysymyksiä. Sanottakoon kuitenkin, että kyllä ja en.